REPORTÁŽ: OPRAVA KOĽAJISKA, 2. časť

Po nejakom čase sa nám podarilo pokročiť s rozsiahlou opravou modelového koľajiska Bratislavský uzol. Takúto opravu koľajisko absolvovalo približne po piatich až siedmich rokoch aktívnej prevádzky. Niektoré časti boli vyrobené nanovo a najviditeľnejšou zmenou pre návštevníkov bude revitalizácia modelovej krajiny. Najciteľnejšou zmenou pre nás zase položenie nových koľajových polí na povrchovej i podpovrchovej časti koľajiska.

Materiál sme zvolili, ako už to v našom Klube býva zvykom, štandardne, rýchlo a ľahko dostupný. Ide najmä o drevo, alebo drevotriesku, rezané kusy OSB-dosiek, tvrdený papier (nie kartón) rôznych hrúbok, staré pohľadnice a výkresy, noviny, servítky, či toaletný papier, polystyrén rôznej tvrdosti a vodou riediteľné lepidlá na drevo a papier Herkules, alebo Duvilax.

Práce sa rozbehli opäť na strane vrchu medzi stanicami Devínska Nová Ves a Vajnory. Kopec bol zahladený poslednou vrstvou novín, budovy boli predpripravené do svojich budúcich pozícii a po nalepení cesty vznikla základná trasa ulice. Vznikla hlavná i vedľajšia a odbočná cesta, osadili sme časť chodníkov a pokračovali sme prácami na krajine.

Tá bola tiež oblepená poslednou vrstvou novín, na ktorú po úplnom zaschnutí (cca 24 hod.) prišla vrstva jemných toaletných servítok. Tie dodajú krajine celistvý a realistický vzhľad, ktorý pretrvá aj po nanesený farieb a umocnený bude napríklad aj statickou trávou. Takto bola krajina vytvarovaná v dĺžke viac ako 7 metrov, prakticky až k depu Bratislava – Hlavné. Tu sme po dokončení základného vzhľadu krajiny pokračovali na odstavnom koľajisku.

Vytrhané boli všetky koľaje i výhybky, dočasne sme demontovali mostík nad koľajiskom a chvíľu sme mali naše koľajisko aj bez rotundy. Doska pod pôvodnými (viac ako 20-ročnými) koľajami bola očistená a vyhladená a poslúži opäť ako základ pre nové koľaje a výhybky.

Pomerne zásadnú a veľmi potrebnú opravu sme vykonali na trati medzi Červeným mostom a Lamačským zhlavím Hlavnej stanice. Odstránené boli staré koľajové pásy aj s pôvodným podkladom a na ich miesto prišli úplne nové dosky a tiež nová trať. Po odskúšaní sú jazdné vlastnosti skvelé. Ale těch peněz..! 😀

Medzi Hlavnou stanicou a Červeným mostom bolo vymenené staré podložie za novú dosku a korkový podklad a na ne boli položené nové koľajové pásy. Vpredu vidieť ručne vyrábaný tunelový portál, ktorý je súčasťou koľajiska od jeho vzniku v roku 1989.

Zmizli aj takmer 2 metre starého dreveného podkladu pod traťou z Hlavnej stanice na Nové mesto. Osadená bola úplne nová doska a tiež flexi-koľaj. Vďaka tomuto zásahu bola jemne upravená aj geometria a sklon trate. Trať na Nové mesto je teraz vizuálne viac jednotná s hlavnou traťou. Opäť sa podarilo dosiahnuť na skúšobných jazdách výborný výsledok.

Koľajisko v depe Bratislava – Hlavné a trať z Hlavnej stanice na Nové mesto v štádiu sanácie.

Po týchto prácach bolo potrebné koľajisko dôkladne povysávať a vyčistiť od nahromadeného prachu a drobných nečistôt. Oprava modelového koľajiska bola na čas opäť pozastavená.

Pokračovať v prácach na našom koľajisku budeme až po vykonaní aktuálne potrebných opráv na vozni a po opätovnom dočerpaní nášho rozpočtu. Čaká nás oprava a oživenie poslednej časti: Jaskový rad, Tupého ulica a krajina okolo depa Bratislava – Hlavné.

Sledujte nás! 🙂

– KŽM Bratislava –

Pridaj komentár