POŠTOVÝ VOZEŇ

KDE SA VZAL?

Poštový vozeň Fa 5-2085 začal svoje pôsobenie na železnici 20. júla 1937, kedy ho prevzali vtedajšie Československé štátne dráhy od jeho výrobcu, ktorým bola Královopolská továrna na stroje a vagony Brno, a. s.. Vozeň je prvým vyrobeným kusom nového radu poštových vozňov, pre ktoré bola typická celokovová nitovaná konštrukcia. Označenie „Fa“ môžeme preložiť ako „poštový vozeň“ (písmeno „F“), štvorosový podvozkový (písmeno „a“).

Vozeň Fa zo série 5-2085 – 5-2089 krátko po opustení výrobnej haly v roku 1937.

PREVÁDZKA

Tento vozeň, radený vždy bezprostredne za rušňom, tvoril takmer celé posledné storočie typickú dominantu rýchlikov a najmä osobných vlakov a v čase svojho vzniku bol určený na prepravu a triedenie listových a balíkových zásielok v osobných vlakoch a rýchlikoch na hlavných tratiach. Mohol byť využívaný tak vo vnútroštátnej ako aj v medzinárodnej doprave a tomu zodpovedala jeho konštrukčná rýchlosť, stanovená na rozdiel od starších konštrukcií obdobných vozňov, už na 120 km/h.

Prvých 5 celokovových nitovaných vozňov radu Fa 5 bolo dodaných v roku 1937, pričom vozne obdržali označenie Fa 5-2085 až Fa 5-2089. Ďalšie vozne s označením Fa 5-2090 až Fa 5-2092 boli dodané v zime roku 1938, pričom pokračovanie vo výrobe týchto vozňov nastalo až v rokoch 1950 – 1951.

Samotný vozeň je zaujímavý hneď niekoľkými skutočnosťami;

Vo vojnovom období sa v ňom okrem poštových zásielok prevážali aj vysoko cenené a hodnotné peňažné zásielky, či dokonca zlato. Tomuto zodpovedá aj vystužená pancierová konštrukcia vozňovej skrine, mreže na oknách a upravené sklá so stredne odolnou vložkou proti priestrelom.

Ďalšou zaujímavosťou je netypický rázvor podvozkov vozňa – až 3,2 m. Tento rázvor bol akýmsi podpisom jeho výrobcu (Královopolská strojírna Brno, preto sa podvozkom hovorí aj „Královopolské“). Vzdialenosť otočných čapov je 15,5 m a celková dĺžka vozňa od nárazníka k nárazníku je 22,75 m.

Vozeň absolvoval generálne opravy v rokoch 1959 a 1970, pričom druhá v poradí bola vykonávaná v bývalej Juhoslávií a podmienkou jej vykonania bola platba v americkej mene – dolároch. Týmto vozňom sa preto zvyklo hovoriť aj dolárové.

Vozeň Fa 5-2085 v stave tesne pred Revíznou opravou v lete 2012.

Vnútorne vozeň pozostával pôvodne z 3 oddielov – Výpravne záverov (skladisko, priestor, kde je dnes umiestnené modelové koľajisko), Výpravne uzáverov (úradovňa, dnes priestor pre personál) a medzi nimi bol malý stredový oddiel s toaletou, šatníkom a kachľami na tuhé palivo. Počas rekonštrukcií bola ale vnútorná dispozícia vozňa podstatne zmenená a po pôvodnom členení zostali už len náznaky. Rovnako navonok je vozeň v podstate „iný“ ako vyšiel  výrobného závodu, upravené bolo najmä rozmiestnenie okien.

Počas prevádzky sa vo vozni nachádzali 2 zamestnanci pošty, ktorí v úradovni a skladisku triedili poštové zásielky. Za úradovňou bol ešte oddelený služobný priestor pre zamestnancov železníc, v ktorom sa nachádzala aj ručná brzda. Po veľkých rekonštrukciách bol ale tento priestor zmenšený na 80cm a slúžil už len pre ovládanie ručnej brzdy.

V roku 2014 už vozeň „sedel“ na opravených podvozkoch a pracovalo sa na jeho vonkajšom vzhľade.

Z pravidelnej prevádzky bol vozeň Fa 5-2085 vyradený v roku 1984, pričom v posledných rokoch sa objavoval najmä na vtedajších poštových vlakoch („poštových strelách“) na trase Bratislava – Košice. Jeho poslednou domovskou stanicou bola Bratislava – Filiálka, ktorá bola v tom čase ešte v prevádzke.

 

– Klub železničných modelárov Bratislava –

 

Za poskytnutie informácií patrí poďakovanie Múzejno dokumentačnému centru VVÚ ŽSR, Ing. Richardovi Halfarovi a Radoslavovi Macháčkovi. Detailné informácie z prevádzkového života vozňa Fa 5-2085 je možné získať aj na stránkach Múzejno-dokumentačného centra VVÚ ŽSR, alebo na Vlaky.net.

Pridaj komentár