POŠTOVÝ VOZEŇ OSLÁVIL 80. NARODENINY

Krátko pred druhou svetovou vojnou, v júli roku 1937, vyšli pred brány Královopolské továrny na stroje a vagony v Brne na tú dobu moderné a spoľahlivé poštové vozne. Bolo ich celkom 5 kusov a predstavovali úplne nový rad rýchlikových poštových vozňov s typickou celokovovou nitovanou konštrukciou. Iba jeden z nich sa dožil 80. narodenín.

Historický poštový vozeň Fa 5-2085 bol prvým vyrobeným kusom spomenutej série. Nasledovali vozne čísel 5-2086, -2087, -2088 a -2089. Tie sa, žiaľ, nepodarilo pre múzejné účely zachrániť a v budúcnosti im jednoznačne budeme venovať samostatný článok.

Vozeň Fa 5-2085 začal svoje pôsobenie na železnici presne 20. júla 1937. Keďže bol súčasťou objednávky poštovej sekcie vtedajších ČSD, tie si ho prevzali práve v tento deň. Prvou domovskou stanicou vozňa bola stanica Praha – Wilsonovo nádraží. Premával na vnútroštátnych rýchlikoch radený vždy ako prvý za rušňom. Vozeň patril svojou konštrukciou medzi tzv. „pancieráky“ a medzi jeho bezpečnostné prvky patrili napríklad mrežované okná a dvere s odolným sklom, alebo aj čelá bez prechodových mostíkov (vozeň bol izolovaný od súpravy).

Štandardne vo vozni pracovali zamestnanci poštového eráru bez ohľadu na to, či bol vozeň odstavený v stanici, posunovaný, alebo súčasťou súpravy na trati. Poštová úradovňa, oficiálne nazvaná Výpravňa uzáverov, bola posuvnými dverami oddelená od skladiska, oficiálne nazývaného Výpravňa záverov. Proces triedenia a uzatvárania poštových zásielok prebiehal nepretržite. Poštový personál triedil listové zásielky, spešniny, balíkové zásielky, ceniny, … Medzi dvomi výpravňami sa nachádzala toaleta, šatník či kachle na tuhé palivo (vozeň bol pôvodne vybavený komínom, ktorý bol vyúsťoval na streche). Vetranie vozňa bolo prirodzené, vykurovanie parné a osvetlenie interiéru okrem prirodzeného prenikania cez okná a strešné svetlíky (spolu s komínom odstránené v roku 1970) zabezpečovali aj elektrické žiarovkové lampy v strope. Tretím oddielom bol Predstavok s ručnou brzdou, ktorý slúžil zamestnancom železnice a tiež bol fyzicky oddelený stenou od poštovej úradovne.

Vozeň prešiel tzv. Veľkými revíziami v rokoch 1959 a 1970. Tieto opravy mali pomerne zničujúci vplyv na jeho pôvodnú a historicky zaujímavú dispozíciu. Zmenený bol interiér i poloha niektorých okien. Toaleta bola premiestnená zo stredu vozňa na stranu predstavku a samotný predstavok bol zmenšený na 80 cm. Revízna oprava v roku 1970 bola vykonaná v Juhoslávií a jej podstatou bolo čo najväčšie možné zjednotenie vozňa z vtedy najnovšími poštovými vozňami radu Post. Takto vozeň dojazdil ako súčasť Poštových rakiet na trase Bratislava – Košice v roku 1984. Potom bol odstavený.

Klub železničných modelárov Bratislava získal vozeň do správy v roku 1988, kedy v ňom ako prvý klub železničného modelárstva v Československu postavil modelovú dráhu. Tá naviac zobrazovala (a dodnes zobrazuje) reálny zjednodušený model bratislavského železničného uzla. Vozeň Fa sa dlhé roky zúčastňoval na výstavách nielen na Slovensku ale aj v zahraničí a bol veľmi žiadaným doplnkom takýchto výstav. Jeho prevádzku sa podarilo členom KŽM Bratislava udržať až do roku 2012. Vtedy začala jeho ďalšia revízna oprava.

Nuž, je leto 2017, vozeň stále „žije“, teší sa svojej 80-ke a aj keď ju ešte neoslávil v novom šate, veľmi sa snažíme, aby sa tak stalo už do niekoľkých mesiacov. Vozeň chceme udržať v prevádzke ďalších veľa rokov a popri modelovom koľajisku máme záujem predstaviť Vám aj skutočnú podobu pôvodnej poštovej úradovne v takom stave v akom bola približne v roku 1970 – 1980.

Naši priaznivci si budú môcť vozeň krátko prezrieť, pravdepodobne, už v septembri na malej výstave v Ústí nad Labem, kde nás pozval veľmi dobrý a spoľahlivý partner – agentúra PL Agency, vďaka ktorej máme možnosť revíznu opravu vozňa dokončiť. Vozeň bude súčasťou putovnej výstavy Vláčky a železnice, ktorú táto agentúra organizuje v niekoľkých nákupných centrách v Česku.

Následne vozeň prezrieme, a podľa toho ako zvládne svoju prvú jazdu ho budeme ďalej prezentovať. S veľkou pravdepodobnosťou ho uvidíte na decembrovej Mikulášskej výstave historických železničných vozidiel na bratislavskej Hlavnej stanici. Bude tam spolu s vozidlami Albatros Klubu a s historickým služobným vozňom Da, o ktorý sa stará Klub železničných modelárov Komárno.

Držte nám palce, už sa na Vás tešíme, priatelia! 🙂

Za historické fotografie úctivo ďakujeme archívu Múzejno-dokumentačného centra VVÚZ ŽSR, ďalšie zábery ochotne poskytli kolegovia Radoslav Macháček a Matej Benčík.

-Matej-

Pridaj komentár

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.